ویزای توریستی اروپا

ویزای توریستی اروپا

در این مقاله همراه ما باشید تا پیرامون موضوع ویزای توریستی اروپا توضیحاتی داده و شرایط اخذ این ویزا را بررسی کنیم.

مقدمه

مقدمه
مقدمه

بسیاری از افراد خارجی به دنبال اخذ ویزای توریستی اروپا هستند تا بتوانند در کشورهای حوزه شینگن به راحتی تردد نمایند.

ویزای توریستی اروپا یک ویزای موقت و کوتاه مدت است که انواع مختلفی نیز دارد و تحت شرایط لازم برای متقاضیان صادر می شود. ویزای توریستی اروپا مدت زمان محدودی دارد و افراد خارجی تنها در مدت زمان مشخص شده می توانند در کشورهای حوزه شینگن اقامت داشته باشند..

پیشنهاد می کنیم از پست مشاوره مهاجرت به ترکیه دیدن کنید.

در این مقاله می خوانیم:

  1. ویزای توریستی اروپا چیست؟
  2. انواع ویزای توریستی اروپا
  3. مراحل اخذ ویزای توریستی اروپا
  4. مدارک مورد نیاز برای ویزای توریستی اروپا
  5. کشورهای طرف قرارداد ویزای شینگن
  6. نحوه تمدید ویزای توریستی اروپا
  7. ویزای توریستی اروپا با وثیقه
  8. ریجکت ویزای توریستی اروپا
  9. سخن پایانی

ویزای توریستی اروپا چیست؟

"<yoastmark

قبل از بررسی ویزای توریستی اروپا و انواع آن، لازم است با واژه شینگن آشنا شوید. قاره اروپا تقریبا دارای 50 کشور می باشد که 44 کشور به صورت مستقل در قاره اروپا قرار دارند. 26 کشور از کشورهای قاره اروپا معاهده شینگن را امضا کرده اند.

طبق این معاهده، مردم کشورهایی که عضو پیمان شینگن هستند، بدون اخذ ویزا می توانند به کشورهای یکدیگر سفر کنند. حال افراد خارجی که قصد سفر به کشورهای شینگن را دارند، با اخذ ویزای توریستی از یکی از کشورهای شینگن، می توانند به سایر کشورهای عضو شینگن سفر کنند.

در این راستا، متقاضیان باید یکی از کشورهای عضو شینگن را انتخاب کنند و درخواست خود را برای اخذ ویزای توریستی در سفارت آن کشور ثبت نمایند. سفارت کشور مورد نظر بعد از بررسی های لازم، درخواست متقاضی را تایید نموده و برای او ویزا صادر می کند.

ویزای توریستی که از یکی از کشورهای عضو شینگن به دست می آید، به اصطلاح ویزای توریستی اروپا نام دارد.

انواع ویزای توریستی اروپا

انواع ویزای توریستی اروپا
انواع ویزای توریستی اروپا

لازم است بدانید ویزای توریستی اروپا به چند دسته تقسیم بندی می شود که متقاضی با توجه به هدف خود از سفر باید یکی را انتخاب نماید. انواع ویزای توریستی اروپا به شرح زیر می باشد:

ویزای نوع A:

ویزای نوع A که به ویزای ترانزیت نیز معروف می باشد، درواقع مجوزی برای اقامت کوتاه مدت متقاضیان می باشد. دارندگان این نوع ویزا تنها فرصت تعویض پرواز خود را در کشورهای عضو پیمان شینگن برای سفر به کشورهای خارج از محدوده شینگن دارند.

ویزای نوع B:

ویزای نوع B نیز مشابه ویزای نوع A می باشد و صرفا برای ترانزیت فرودگاهی کاربرد دارد. اما دارندگان آن مجوز اقامت 5 روزه را در کشور عضو شینگن دارند. برخی از متقاضیان، این 5 روز را به گردش در کشور مقصد می پردازند یا برای پرواز بعدی خود در انتظار می مانند.

پیشنهاد می کنیم از پست راحت ترین راه مهاجرت به هلند دیدن کنید.

ویزای نوع C:

ویزای نوع C:
ویزای نوع C:

مدت اقامت در ویزای نوع C بلندتر از 2 نوع ویزای دیگر می باشد. مدت اقامت با ویزای نوع C در کشورهای مختلف متفاوت می باشد که در زمان صدور ویزا، مدت اقامت به طور دقیق مشخص می شود. ویزای نوع C با توجه به هدف و شرایط سفر به 3 دسته زیر تقسیم بندی می شود:

  • ویزای یک بار ورود

دارندگان این نوع ویزا حق یک بار ورود و یک بار خروج به کشور مقصد را در مدت زمان مشخص شده دارند. یعنی به محض خروج از کشور مقصد، حتی اگر اعتبار ویزای آن ها باقی مانده باشد، ویزای توریستی آن ها باطل می شود.

لازم است بدانید که ویزای یک بار ورود را همه ی کشورهای حوزه شینگن صادر نمی کنند. یعنی اگر ویزای توریستی یک بار ورود را از کشور فرانسه دریافت کنید، برخی از کشورهایی که ویزای یک بار ورود را قبول ندارند، مجوز ورود به شما نمی دهند.

پیشنهاد می کنیم از پست کدام کشور اروپایی ویزای توریستی می دهد دیدن کنید.

  • ویزای دو بار ورود:

این نوع ویزا مخصوص افرادی می باشد که نیاز دارند تا در طول مدت اقامت خود، 2 بار به کشور مقصد ورود و خروج داشته باشند. دو بار ورود از طریق این ویزا باید در بازه زمانی مشخصی انجام گیرد.

  • ویزای چند بار ورود:

ویزای چند بار ورود:
ویزای چند بار ورود:

ویزای چند بار ورود یکی دیگر از انواع ویزای رده C می باشد که دارندگان آن بدون محدودیت در تعداد رفت و آمد می توانند به کشورهای حوزه شینگن سفر کنند. البته این ویزا محدودیت زمانی دارد و به مدت 90 روز در ازای 180 روز می باشد.

ویزای نوع D (National Visas):

ویزای نوع D که به ویزای ملی معروف می باشد، مختص تاجران، دانشجویان یا افرادی می باشد که برای مدت مشخصی، قصد اقامت در یکی از کشورهای شینگن را دارند. این نوع ویزا صرفا برای یک بار ورود به کشور مقصد صادرمی شود و بعد از اتمام مدت اقامت، فرد باید به کشور خود بازگردد.

در شرایطی خاص امکان اخذ ویزای نوع D برای چند بار ورود نیز قابل اخذ است که این شرایط به شرح زیر می باشند:
  • افراد هنرمند، ورزشکار یا دارای تخصصی خاص که قصد دارند تخصص و مهارت خود را در کشورهای حوزه شینگن به اشتراک بگذارند.
  • فردی که یک کار علمی یا پژوهشی در یک مرکز تحقیقاتی یا موسسه معتبر در یکی از کشورهای حوزه شینگن دارد.
  • دانشجویان بین المللی که به کمتر از یک سال اقامت در یکی از کشورهای حوزه شینگن، برای اتمام پروژه تحقیقاتی خود نیاز دارند.
  • دانشجویان بین المللی که قصد تحصیل در یکی از دوره های آموزشی کشورهای شینگن را دارند.

ویزای اعتباری منطقه محدود (LTV):

در شرایطی که متقاضیان امکان تردد به تمامی 26 کشور حوزه شینگن را ندارند، با اخذ ویزای اعتباری منطقه محدود می توانند امکان تردد را برای خود ایجاد کنند.

اما دارندگان این ویزا تنها می توانند به کشورهایی سفر کنند که در ویزای آن ها مشخص شده باشد و اجازه ورود به دیگر کشورهای شینگن وجود نخواهد داشت. این نوع ویزا مختص پرونده های حقوق بشری می باشد.

پیشنهاد می کنیم از پست ویزای توریستی اروپا کی باز می شود دیدن کنید.

مراحل اخذ ویزای توریستی اروپا

مراحل اخذ ویزای توریستی اروپا
مراحل اخذ ویزای توریستی اروپا

در مرحله اول لازم است تا هدف خود را از سفر به کشورهای شینگن مشخص کنید. زیرا طی کردن مراحل درست بعدی اخذ ویزا بستگی به اهداف متقاضی دارد. به صورت کلی ویزای توریستی اروپا با اهداف زیر صادر می شود:

  • ترانزیت فرودگاهی
  • ترانزیت
  • گردشگری و تفریح
  • ملاقات با اعضای خانواده
  • تجارت
  • بازدید رسمی با برخی مقامات رسمی
  • درمان بیماری
  • ادامه تحصیل
  • عوامل سینمایی، هنری و ورزشی

بعد از تعیین هدف و در صورت داشتن دعوتنامه، مراحل زیر را به دقت طی کنید:

شناسایی نوع ویزا:

مرحله اول، شرایط اخذ ویزای مورد نظر را بررسی کنید. در صورتی که واجد شرایط اخذ ویزای توریستی هستید، با توجه به هدف خود از سفر، نوع ویزا را تعیین کنید.

بهتر است با انواع ویزای توریستی اروپا آشنایی کامل داشته باشید. در انتخاب نوع ویزای توریستی اروپا می توانید از کارشناسان مجرب کمک بگیرید.

 گرفتن وقت از سفارت:

بعد از تعیین نوع ویزا و با انتخاب کشور مقصد، لازم است برای گرفتن وقت از سفارت کشور مورد نظر اقدام کنید. گرفتن وقت از سفارت برای اخذ ویزای توریستی حداکثر 3 ماه زمان می برد. برخی از کشورها در زمان کوتاه تری به متقاضیان وقت سفارت می دهند.

این در حالی است که برای اخذ دیگر ویزاها نظیر ویزای کاری و تحصیلی، متقاضیان باید زمان بسیار بیشتری را منتظر بمانند.

ارائه مدارک و مصاحبه در سفارت:

زمانی که نوبت به وقت سفارت شما رسید، لازم است مدارک لازم را بر اساس چک لیست سفارت مورد نظر تهیه کرده و در زمان مقرر به سفارت ارائه دهید.

مدارک مورد نیاز باید کامل و بدون نقص باشد. در غیر این صورت زحمات شما هدر خواهد رفت. مدارک شما توسط سفارت کشور مقصد به دقت بررسی می شود.

در صورت تایید برای شما، تاییدیه ارسال می شود تا با در دست داشتن پاسپورت، برای انجام عملیات بیومتریک اقدام کنید. برخی از کشورها با توجه به قوانینی که دارند، با متقاضیان مصاحبه می کنند.

پیشنهاد می کنیم از پست ترکیه برای زندگی بهتره یا ایران دیدن کنید.

اخذ ویزای توریستی اروپا:

اخذ ویزای توریستی اروپا:
اخذ ویزای توریستی اروپا:

در پایان با تایید تمام مراحل ذکر شده و با انجام عملیات انگشت نگاری، برای متقاضی ویزای توریستی کشور مقصد صادر می شود.

علاوه بر این، مدارک شما به صورت ترجمه شده تحویل داده می شود تا در اروپا با مشکلی مواجه نشوید. مدت پاسخ دهی به صدور ویزای شما بعد از بررسی مدارک ممکن است 2 الی 4 هفته به طول بینجامد.

در صورتی که با درخواست شما موافقت نشود یا به اصطلاح درخواست شما ریجکت گردد، دو تا 4 ماه بعد با رفع ریجکتی دوباره می توانید برای اخذ ویزا اقدام کنید.

مدارک مورد نیاز برای ویزای توریستی اروپا

مدارک مورد نیاز برای ویزای توریستی اروپا
مدارک مورد نیاز برای ویزای توریستی اروپا

ارائه کلیه مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای توریستی اروپا ضروری می باشد. در ادامه مبحث، کلیه مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای شینگن را بیان کرده ایم.

بسته به قوانین کشورها، برخی از سفارت ها ممکن است از شما مدارک اضافه ای درخواست کنند. مدارک مورد نیاز ویزای شینگن شامل موارد زیر می باشد:

  • پاسپورت معتبر
  • گواهی اشتغال به کار (در صورت وجود)
  • 2 قطعه عکس رنگی جدید پرسنلی
  • تهیه و تکمیل فرم درخواست ویزا
  • رزرو بلیط رفت و برگشت هواپیما
  • نامه اثبات تمکن مالی از بانک
  • بیمه نامه مسافرتی به ارزش حداقل 30 هزار یورو
  • رسید رزرو هتل در کشور مقصد
  • فیش پرداخت هزینه صدور ویزا

لازم به ذکر است که افراد زیر 18 سال حتما باید مجوز محضری از والدین یا قیم را همراه سایر مدارک خود به سفارت ارائه دهند.

کشورهای طرف قرارداد ویزای شینگن

برای اخذ ویزای توریستی اروپا، لازم است بدانید که چه کشورهایی معاهده شینگن را امضا کرده اند. در حال حاضر کشورهای سوئیس، لوکزامبورگ، اسپانیا، سوئد، پرتغال، اسلواکی، اسلوونی، نروژ، لهستان، لیتوانی، مالت، هلند، ایتالیا، لتونی، لیختن اشتاین، یونان، مجارستان، ایسلند، فرانسه، آلمان، استونی، فنلاند، دانمارک، چک، بلژیک و اتریش، این معاهده را امضا نموده اند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر مقاله راحت ترین کشور برای ویزای شینگن ۲۰۲۲ را مطالعه کنید.

نحوه تمدید ویزای توریستی اروپا

نحوه تمدید ویزای توریستی اروپا
نحوه تمدید ویزای توریستی اروپا

همان طور که می دانید، ویزای توریستی اروپا یک ویزای کوتاه مدت است و لازم است بعد از اتمام اعتبار، فرد به کشور خود بازگردد.

اما در شرایطی امکان تمدید ویزای شینگن وجود دارد. شرط اول این است که متقاضی خوش قول باشد. یعنی در سفرهای قبلی خود به اروپا در زمان مقرر به کشور مقصد وارد شده باشد.

در زمان تعیین شده، کشور مقصد را ترک کرده باشد. همان طور که در بخش های قبلی بیان شد، ویزای شینگن انواع مختلفی دارد که به اکثر متقاضیان اخذ ویزای توریستی اروپا، ویزای نوع C اعطا می شود.

در صورتی که متقاضی تمایل به تمدید ویزای توریستی خود را دارد، ابتدا باید به کشور خود برگردد و دوباره تقاضای صدور ویزا نماید. در صورت خوب بودن سوابق سفرهای پیشین، سفارت کشور مقصد با درخواست او موافقت می کند.

ویزای توریستی اروپا با وثیقه

ویزای توریستی اروپا با وثیقه
ویزای توریستی اروپا با وثیقه

ممکن است در راستای اخذ ویزای شینگن، عبارت اخذ این ویزا با وثیقه را شنیده باشید. امکان ارائه وثیقه در برخی از پرونده های اخذ ویزا وجود دارد.

اما ارائه وثیقه به چه معنا و به چه دلیل است؟ برای اخذ ویزای شینگن، الزامی به ارائه وثیقه نیست. اما لازم است بدانید متقاضیانی که وثیقه به سفارت کشور مقصد ارائه می دهند، در واقع برگشت خود از کشور مقصد را تضمین می کنند.

این موضوع شانس اخذ ویزا را به شدت افزایش می دهد و روند بررسی پرونده را سریع تر می کند. همچنان باید گفت که امکان اخذ ویزا بدون ارائه وثیقه امکانپذیر است و ضرورتی به ارائه وثیقه نمی باشد. با ارائه وثیقه، در واقع شما یک امتیاز بزرگ خواهید داشت.

ریجکت ویزای توریستی اروپا

یکی از موضوعات مهم در راستای اخذ ویزای شینگن، ریجکت شدن ویزا می باشد که باید به آن اشاره داشته باشیم. بر اثر دلایل مختلفی، سفارت کشور مقصد ممکن است درخواست متقاضی را رد کند که در این شرایط، درخواست ویزا به اصطلاح ریجکت شده است.

زمانی که درخواست یک فرد ریجکت می شود، متقاضی باید علت ریجکتی خود را از سفارت مطلع شود. سپس برای رفع ریجکتی خود اقدامی صورت دهد.

ریجکت شدن ویزا به احتمال زیاد نقص در مدارک می باشد. بعد از رفع ریجکتی، متقاضی باید یک نامه اعتراض برای سفارت ارسال کند و درخواست بررسی مجدد بدهد. توصیه می شود در راستای رفع ریجکتی، با یک کارشناس ماهر یا یک وکیل مجرب مهاجرتی مشورت نمایید تا بهترین اقدام صورت گیرد. .

بهتر است قبل از درخواست برای اخذ ویزا، مدارک خود را به دقت بررسی کنید و مراحل اخذ ویزا را به درستی طی نمایید تا از ریجکتی ویزا جلوگیری شود.

ریجکت شدن ویزا وقت و هزینه شما را هدر می دهد. قبل از هر اقدامی بهتر است با یک موسسه مهاجرتی معتبر و حرفه ای مشورت نمایید تا در کوتاه ترین زمان ممکن بتوانید ویزای شینگن خود را اخذ نمایید.

از جمله دلایل ریجکتی ویزای شینگن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عدم اثبات تمکن مالی
  • عدم ارائه رزرو بلیط هواپیما و هتل
  • مشکوک شدن افسر سفارت در عدم بازگشت شما
  • ارائه مدارک جعلی

سخن پایانی

اخذ ویزای توریستی اروپا کار دشوار و سختی نیست. شما تنها باید یک دلیل محکم و قوی برای اثبات دلیل سفر خود داشته باشید تا بتوانید ویزای خود را اخذ نمایید.

نکته حائز اهمیت در این مسیر، مراجعه به موقع به سفارت و ارائه کامل مدارک مورد نیاز می باشد تا پرونده شما سریع تر به جریان افتاده و ویزای شما صادر گردد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *