مهاجرت پزشکان به اسکاندیناوی

مهاجرت پزشکان به اسکاندیناوی

در این مقاله به بررسی شرایط و مراحل مهاجرت پزشکان به اسکاندیناوی می پردازیم. تا انتهای این مقاله  همراه ما باشید.

مقدمه:

با توجه به این که منطقه اسکاندیناوی یکی از مناطق مهم در سطح جهان می باشد، شرایط کاری بسیار مطلوبی برای پزشکان و کادر درمان دارد. از این رو هر ساله تعداد بسیار زیادی پزشک خارجی اقدام به اخذ ویزای کار برای کشورهای منطقه اسکاندیناوی می کنند.

اشتغال و کسب درآمد در کشورهای حوزه اسکاندیناوی برای افراد خارجی مزایای زیادی دارد. زیرا علاوه بر کسب درآمد، امکان پیشرفت و ارتقای شغلی در سطح جهانی وجود دارد. در این مقاله همراه ما باشید تا شرایط مهاجرت پزشکان به اسکاندیناوی را بررسی کنیم.

لطفا از پست معایب زندگی در ترکیه دیدن کنید.

در این مقاله می خوانیم:

  1. منطقه اسکاندیناوی کجاست؟
  2. مراحل مهاجرت پزشکان به اسکاندیناوی
  3. شرایط مهاجرت پزشکان به دانمارک
  4. شرایط مهاجرت پزشکان به سوئد
  5. شرایط مهاجرت پزشکان به نروژ
  6. مدارک مورد نیاز جهت مهاجرت پزشکان به اسکاندیناوی
  7. اخذ ویزای همراه اسکاندیناوی
  8. اخذ تابعیت نروژ از طریق ویزای کار
  9. اخذ تابعیت دانمارک از طریق ویزای کار
  10. اخذ تابعیت سوئد از طریق ویزای کار
  11. سخن پایانی

منطقه اسکاندیناوی کجاست؟

منطقه اسکاندیناوی کجاست؟
منطقه اسکاندیناوی کجاست؟

 اسکاندیناوی یک منطقه جغرافیایی خاص با تاریخ و فرهنگی متفاوت در شمال اروپا می باشد. کشورهای اصلی شبه جزیره اسکاندیناوی شامل سوئد، نروژ و دانمارک می باشد و و از اطراف به صورت گسترش یافته کشورهای فنلاند، ایسلند، جزایر فارو و جزایر الند را نیز شامل می شود.

شبه جزیره اسکاندیناوی بزرگ ترین شبه جزیره های اروپا می باشد که از بالای دایره قطب شمال تا سواحل دریای بالتیک امتداد یافته است. کشورهای منطقه اسکاندیناوی به صورت کلی کشورهایی توسعه یافته و پیشرفته هستند و از نظر اقتصاد و صنعت به دستاوردهای عظیمی دست یافته اند.

کشورهای این شبه جزیره در تجارت جهانی نیز بسیار فعال هستند و رابطه های تجاری و سیاسی زیادی با سایر کشورها دارند.

از این رو به کشورهایی مهاجرت پذیر تبدیل شده اند. علاوه بر این گردشگران خارجی زیادی نیز دارند.

این موضوع سبب شده است کشورهای حوزه اسکاندیناوی به نیروی کار ماهر خارجی نیاز زیادی پیدا کنند. به همین دلیل دولت کشورهای نروژ، دانمارک، سوئد، ایسلند و فنلاند اقدام به جذب نیروی کار ماهر خارجی می کنند تا بهترین خدمات را به شهروندان و گردشگران خود ارائه دهند.

پزشکان خارجی نیز از این موقعیت استفاده می کنند و با مهاجرت به کشورهای حوزه اسکاندیناوی موقعیت شغلی خود را تضمین کرده و درآمد بیشتری کسب می کنند. تا انتهای مقاله همراه ما باشید تا شرایط مهاجرت پزشکان به اسکاندیناوی را مورد بررسی قرار دهیم.

شرایط مهاجرت پزشکان به هر یک از کشورهای منطقه اسکاندیناوی متفاوت می باشد. از این رو شرایط مهاجرت پزشکان به هر یک از کشورهای اسکاندیناوی را به صورت مجزا بررسی خواهیم کرد.

مراحل مهاجرت پزشکان به اسکاندیناوی

همانطور که بیان شد شرایط مهاجرت به هر یک از کشورهای حوزه اسکاندیناوی متفاوت می باشد. اما برای اقامت به همه کشورها مراحل مشترکی وجود دارد که شامل موارد زیر می باشد:

  • ثبت درخواست و ارسال مدارک مورد نیاز
  • تایید مدارک و صلاحیت پزشک از طرف سازمان مربوطه
  • معادل سازی مدرک
  • گذراندن آزمون های مخصوص اداره بهداشت کشور مربوطه
  • ارائه مدرک زبان یا گذراندن دوره زبان مخصوص کشور
  • مدارک لازم برای اثبات سابقه کاری
  • اخذ جاب آفر (در صورت نیاز)
  • اخذ مجوز کار و ویزای کار کشور مربوطه

در میان مراحل ذکر شده معادل سازی مدرک از اهمیت بیشتری برخوردار می باشد. در مرحله معادل سازی کشور مورد نظر آزمون های مخصوص کتبی و شفاهی را برگزار می کند تا صلاحیت متقاضی را ارزیابی نماید. اخذ نمره قبولی از این آزمون ها شرط ورود به مراحل بعدی می باشد.

از این رو در مرحله معادل سازی مدارک دقت زیادی داشته باشید. علاوه بر این شما باید به زبان کشور مقصد یا به زبان انگلیسی مسلط باشید. برخی از کشورها دوره های آموزش زبان مخصوص برای پزشکان خارجی برگزار می کنند که لازم است در آن ها شرکت کرده و آزمون های زبان مورد نظر را پشت سر بگذارید.

شرایط مهاجرت پزشکان به دانمارک

شرایط مهاجرت پزشکان به دانمارک
شرایط مهاجرت پزشکان به دانمارک

متقاضیان مهاجرت به دانمارک از طریق مدرک پزشکی لازم است مدارک تحصیلی و مجوزهای کاری خود را در سامانه ECFMG بارگذاری کنند. مدارک متقاضیان از طریق سازمان های مربوطه به دقت بررسی می شود. در صورت تایید مدارک متقاضی می تواند مراحل بعدی را برای اقامت به دانمارک بگذراند.

متقاضی بعد از دریافت تاییدیه خود، باید به سازمان پزشکی و بیماران دانمارک درخواست اخذ مجوز طبابت بدهد. اخذ این مجوز کار راحتی نیست اما برای اخذ ویزای کاری دانمارک وجود آن ضروری می باشد.

بعد از ثبت درخواست متقاضی باید در آزمون های مخصوص سازمان پزشکی دانمارک شرکت نماید. آزمون های پزشکی مختص پزشکان مهاجر در دو مرحله کتبی و شفاهی برگزار می شود.

متقاضی در حین معادل سازی مدرک پزشکی خود باید جهت اخذ مدرک زبان دانمارکی نیز اقدام کند. در این راستا دوره های آموزشی زبان دانمارکی برای متقاضیان مهاجرت برگزار می گردد که لازم است متقاضی در آن ها شرکت کرده و با کسب نمره قبولی در آزمون، مدرک زبان دانمارکی خود را اخذ نماید.

در صورتی که متقاضی در آزمون های سازمان پزشکی دانمارک موفق شود، باید دوره قوانین بهداشت دانمارک را نیز که به مدت 3 روز است، بگذراند.

بعد از طی شدن مراحل مذکور لازم است متقاضی دوره کارآموزی 12 ماهه را نیز در بیمارستان ها یا مراکز درمانی دانمارک بگذراند. لازم به ذکر است دوره کارآموزی برای پزشکان متخصص 6 ماه است.

در نهایت با موفقیت متقاضی در مراحل ذکر شده، مجوز طبابت برای پزشک خارجی صادر می شود. پزشکان خارجی با داشتن این مجوز می توانند فعالیت رسمی خود را در دانمارک آغاز کنند.

پیشنهاد می کنیم از پست ویزای توریستی اروپا دیدن کنید.

شرایط مهاجرت پزشکان به سوئد

""></span

متقاضیان لازم است برای معادل سازی مدرک خود در سوئد دوره کارآموزی 6 ماهه را نیز بگذرانند. دوره کارآموزی باید در یکی از بیمارستان ها یا مراکز درمانی سوئد گذرانده شود. معمولا دوره کارآموزی برای پزشکان مهاجر در سوئد همراه با حقوق و مزایا می باشد.

در مرحله آخر لازم است متقاضیان در آزمون مخصوص اداره پزشکی سوئد شرکت کنند. شرکت در آزمون تنها در صورت داشتن مدرک زبان سوئدی و گذراندن دوره کارآموزی امکان پذیر است.

آزمون در 2 مرحله کتبی و شفاهی برگزار می شود و شرط مهاجرت پزشکان به سوئد، موفقیت در این آزمون می باشد. در صورت موفقیت در آزمون برای متقاضیان مجوز کار و در نهایت ویزای کار صادر می شود.

شرایط مهاجرت پزشکان به نروژ

شرایط مهاجرت پزشکان به نروژ
شرایط مهاجرت پزشکان به نروژ

پزشکان برای مهاجرت به نروژ نیز باید مجوز کار پزشکی دریافت کنند و در این راستا باید مدارک خود را معادل سازی نمایند. اداره بهداشت نروژ با کمیسیون ECFMG همکاری دارد.

بنابراین بررسی مدارک و صدور تاییدیه برای متقاضیان مهاجرت به نروژ توسط این کمیسیون صورت می گیرد. متقاضی باید یک حساب کاربری در سایت ECFMG ایجاد نماید، درخواست خود را ثبت کند و مدارک مورد نیاز را بارگذاری نماید.

کمیسیون به متقاضی پیشنهاد می دهد تا مراحل اضافی دیگر را نیز پشت سر بگذارد و فرم های مخصوص را تکمیل کند.

پزشکان خارجی متقاضی اشتغال در نروژ نیز باید در دوره آموزش زبان نرژی شرکت کنند و با کسب حداقل نمره قبولی در آزمون ها مدرک خود را اخذ نمایند.

گذراندن دوره کارآموزی 1 الی 2 ساله نیز جهت اخذ مجوز پزشکی در نروژ ضروری می باشد. کارآموزی زیر نظر نظام پزشکی در یکی از مراکز درمانی نروژ باید گذرانده شود.

بعد از طی شدن دوره کاراموزی روند معادل سازی متقاضی به اتمام می رسد و برای پزشک خارجی مجوز کار صادر می گردد. بعد از آن متقاضی می تواند به صورت مستقل در نروژ فعالیت پزشکی داشته باشد.

مدارک مورد نیاز جهت مهاجرت پزشکان به اسکاندیناوی

پزشکان خارجی برای مهاجرت به هر یک از کشورهای اصلی منطقه اسکاندیناوی لازم است مدارکی را ارائه دهند. مدارک مورد نیاز در زمان ثبت درخواست اخذ مجوز و در زمان اخذ ویزای کاری متفاوت می باشد. اما به صورت کلی مدارک مورد نیاز جهت مهاجرت پزشکان به اسکاندیناوی به صورت زیر می باشد:

  • پاسپورت با حداقل 2 سال اعتبار
  • مدارک تحصیلی به همراه ترجمه رسمی
  • ریزنمرات به همراه ترجمه رسمی
  • مجوز پزشکی در کشور مبدا به همراه ترجمه رسمی
  • مدارک هویتی
  • جاب آفر (در صورت نیاز)
  • تکمیل فرم های مربوطه
  • چند قطعه عکس پرسنلی
  • نامه اثبات تمکن مالی
  • مدرک زبان دانمارکی، نروژی یا سوئدی
  • رسید پرداخت هزینه های بررسی پرونده و صدور ویزا
  • انگیزه نامه و توصیه نامه
  • ارائه نامه گواهی سلامت پزشکی
  • ارائه نامه عدم سوء پیشینه
  • بیمه نامه

هر کشوری در حوزه اسکاندیناوی بنا به قوانین مهاجرتی خاص خود ممکن است مدارک اضافه ای درخواست کند که لازم است متقاضی حتما آن را تهیه کرده و ارائه دهد.

ارائه تمام مدارک ذکر شده برای اخذ مجوز کار و ویزای کار ضروری می باشد. در صورت نقص یا اشکال در مدارک امکان مهاجرت به کشور مورد نظر امکان پذیر نیست. زیرا درخواست متقاضی ریجکت می شود.

اخذ ویزای همراه اسکاندیناوی

برای همه ی کشورهای حوزه اسکاندیناوی امکان اخذ ویزای همراه وجود دارد. اما قوانین اخذ ویزای همراه در هر کشوری متفاوت است. متقاضیان همراه با ثبت درخواست اخذ ویزا بعد از اخذ مجوز کار، می توانند برای ویزای همراه نیز درخواست خود را ثبت کنند.

امکان کار برای همسر متقاضی و امکان تحصل رایگان برای فرزندان زیر 18 سال امکان پذیر است.

پیشنهاد می کنیم از پست کدام کشور اروپایی ویزای توریستی می دهد دیدن کنید.

اخذ تابعیت نروژ از طریق ویزای کار

اخذ تابعیت نروژ از طریق ویزای کار
اخذ تابعیت نروژ از طریق ویزای کار

دغدغه بسیاری از پزشکانی که به نروژ سفر می کنند این است که چگونه می توانند اقامت دائم و تابعیت این کشور را اخذ نمایند.

لازم است بدانید با اخذ ویزای کار نروژ امکان اخذ تابعیت برای خود و همراهان خود را خواهید داشت. اخذ اقامت دائم و تابعیت از طریق ویزای کار در صورتی امکان پذیر است که فرد خارجی به مدت 3 سال به صورت پیوسته در نروژ کار کرده باشد و در طی این مدت بیمه و مالیات پرداخت کرده باشد.

پزشکان خارجی 6 سال بعد از اقامت دائم خود نیز می توانند برای اخذ پاسپورت نروژی اقدام کنند.

اخذ تابعیت دانمارک از طریق ویزای کار

اخذ تابعیت دانمارک از طریق ویزای کار
اخذ تابعیت دانمارک از طریق ویزای کار

دولت دانمارک به پزشکان خارجی متقاضی مهاجرت ویزای 1 ساله می دهد تا بتوانند مجوز کار خود را اخذ کنند. این ویزا به مدت1 سال دیگر قابل تمدید است. در صورتی که متقاضی موفق به اخذ مجوز کار شود، برای او اقامت کاری 2 ساله صادر می گردد.

در صورتی که پزشک خارجی طی مدت 5 سال ویزای خود را تمدید کند و در دانمارک فعالیت مستمر داشته باشد، می تواند برای اخذ اقامت دائم خود اقدام نماید. امکان اخذ پاسپورت دانمارکی 6 الی 8 سال بعد از اخذ اقامت دائم امکان پذیر است.

لطفا از پست رشته های تحصیلی در آمریکا دیدن کنید.

اخذ تابعیت سوئد از طریق ویزای کار

اخذ تابعیت سوئد از طریق ویزای کار
اخذ تابعیت سوئد از طریق ویزای کار

امکان اخذ اقامت دائم در کشور سوئد از طریق ویزای کار بعد از 5 سال امکان پذیر است. در ابتدا دولت سوئد برای پزشان خارجی اقامت موقت 2 الی 3 ساله صادر می کند.

در صورتی که پزشک خارجی 5 سال اقامت مستمر داشته باشد و در طی این 5 سال در سوئد فعالیت داشته باشد، می تواند اقامت دائم خود را بعد از گذشت 5 سال دریافت کند.

لازم است بدانید افرادی که در یکی از کشورهای اروپا به مدت 5 سال کار و زندگی کرده باشند و اقامت دائم را از کشور مقصد دریافت کرده باشند، می توانند برای اخذ اقامت دائم سوئد اقدام کنند. جهت اخذ تابعیت و پاسپورت سوئد نیز لازم است متقاضی حداقل 5 سال متوالی را در سوئد زندگی و کار کرده باشد.

پیشنهاد می کنیم از پست راحت ترین راه مهاجرت به هلند دیدن کنید.

سخن پایانی:

مهاجرت پزشکان به اسکاندیناوی کاری راحت و آسان نیست. متقاضی باید مراحل را با دقت و تمرکز بالایی طی کند و در آزمون های مخصوص نمره قبولی را کسب نماید.

تسلط بر زبان کشور مقصد یکی از شرایط مهم مهاجرت می باشد. توصیه می شود در این مسیر از یک کارشناس یا وکیل ماهر و مجرب کمک بگیرید تا مسیر برای شما هموار شود.

کارشناس با توجه به تجربه ای که دارد با مشکلات و موانع آشنا است و می تواند به شما کمک کند.

پیشنهاد می کنیم از پست مشاوره مهاجرت به ترکیه دیدن کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *